13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند
۲۹
اسفند

سیزده عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

هر روز با ماشین خود رانندگی می کنید، بدون اینکه بدانید با عادت های غلط سبب آسیب به خودرو می شوید. اگر عادت های بد و غلط اصلاح نشوند به سلامت کلی ماشین آسیب می رسانند و منجر به کاهش سرویس های آن می شوند و در نهایت به تعمیرات پر هزینه ختم می شود. لازم است بدانید چنین عادت هایی همیشه مرتبط با جاده نیستند، گاهی در کمال ناباوری در شهر یا هر مکان دیگری با یک عادت غلط به ماشین خود آسیب می زنید. برای حفظ اتومبیل خود با عملکرد صحیح و کاهش هزینه تعمیرات ادامه مطلب را بخوانید تا با سیزده عادت غلط که منجر به آسیب ماشین می شود آشنا شوید:

1- بار بیش از حد (اضافه بار) اتومبیل

نکته اول و بارز این است که هرگز نباید یک اتومیبل بیش از حد مجاز اعلام شده بار داشته باشد. در غیر این صورت فشار غیر ضروری به سیستم تعلیق و ترمز خودرو وارد می کند. علاوه بر آن ممکن است موتور به دلیل اضافه بار تحت فشار قرار بگیرد و بیشتر از حد معمول کار کند که سبب از بین رفتن اجزای داخلی موتور می شود. می توانید درحین خرید خودرو از فروشنده حداکثر میزان بار را سوال کنید، یا از اینترنت میزان بار قابل تحمل خودرو را بیابید و تلاش کنید هرگز بیشتر از حد مجاز خودرو بار نزنید.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

2- مخزن بنزین خالی

از نظر اکثر مردم رانندگی با سوخت کمتر به دلیل وزن کمتر بهتر به نظر می رسد و شاید فکر کنید از لحاظ اقتصادی برای خرید سوخت به صرفه تر است. اما باید بدانید با تکرار این رفتار (عادت) شما یک هزینه سنگین تر را برای ماشین خود رقم می زنید. با گذشت زمان موارد خارجی نظیر گرد وغبار، سنگ ریزه و زنگ زدگی می توانند در مخزن جمع شوند. هنگامیکه سطح سوخت پایین باشد، موارد خارجی به راحتی وارد مخزن سوخت می شوند و فیلتر را مسدود می کنند. این اتفاق ممکن است سبب کاهش کارایی، بد استارت خوردن و یا از کار افتادن موتور شود. برای جلوگیری از این امر باید همیشه سطح بنزین را نیمه یا پر نگه دارید.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

3- شتاب ناگهانی و ترمز

در بیشتر شرایط ترافیک شهری نیازی به فشار آوردن به گاز و شتاب زیاد نیست. زیرا بدون گاز دادن زیاد باید دوباره ترمز کنید و پشت ماشین دیگری قرار بگیرید. شتاب گرفتن و ترمز کردن مکرر باعث پارگی و آسیب دیدن لنت ها می شود. تلاش کنید تا به صورت ارام در ترافیک برانید تا نیازی به ترمز مکرر وجود نداشته باشد.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

4- فشار دادن کلاچ در حالیکه ماشین بدون حرکت است

در کتابچه راهنما خودرو نوشته شده که نباید در حالتی که خودرو بدون حرکت مانده و ثابت در جای خود روشن است، کلاچ را فشار دهید. انجام این کار سبب می شود فشار زیادی به قسمتهای مختلفی مثل صفحه فشار، بازوی آزاد و بلبرینگ وارد شود. با گذر زمان منجربه آسیب قطعات نام برده می شود که باید تعویض گردند. کاری که باید انجام دهید این است که به جای نگه داشتن ماشین در حالت دنده خلاص از ترمز دستی استفاده کنید تا زمانیکه آماده حرکت شوید.

5- عدم استفاده از ترمز اضطراری

بسیاری از افراد در اتومبیل های اتوماتیک تمایلی به استفاده از ترمز اضطراری هنگام پارک کردن خودرو ندارند. این عادت غلط سبب می شود در سراشیبی خودرو پارک شده شروع به حرکت کند به علاوه در دراز مدت باعث فرسایش قسمت های داخلی ( که در بی حرکت ماندن خودرو دخالت دارند ) می شود. هنگامیکه از پارک بدون ترمز اضطراری استفاده شود، یک قطعه فلزی کوچک در گیربکس سبب می شود تا ماشین بی حرکت بایستد یا اصطلاحا پارک شود. اگر از این قطعه در دراز مدت استفاده شود دچار سایش می شود و در نهایت از بین می رود و پارک کردن را دچار مشکل می کند.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

6- گرم کردن دوباره یک موتور سرد

شاید عادت داشته باشید یک موتور سرد را به سرعت گرم کنید. مثلا در صبح سرد زمستانی تلاش دارید تا سریعا موتور را گرم کنید. این یک عادت وحشتناک است، تغییر دمای ناگهانی سبب انبساط و انقباض اجزای محکم درون موتور می شود و فشار زیادی را به قطعات داخلی موتور وارد می کند. بهتر است برای گرم کردن موتور کمی صبر کنید و نسبت به ماشین و کیف پول خود مهربان تر باشید.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

7- ترمز گرفتن هنگام رفتن به سراشیبی

در بیشتر خودروهای امروزی با ورود به سراشیبی نیازی نیست به ترمز خود متکی باشید. بهترین گزینه در سراشیبی این است که دنده را به یک دنده پایین تر تغییر دهید. اگر در هنگام پایین امدن از سراشیبی بیش از حد ترمز بگیرید (سرعت را با اتکا به ترمز تنظیم کنید) سبب سایش بیش از حد لنت شده و به زودی باید هزینه زیادی برای تعویض لنت ها خرج کنید.

8- نا دیده گرفتن چراغ های هشدار دهنده

کمتر کسی است که چراغ هشداری را مشاهده کند و نسبت به آن بی اهمیت باشد. هرگاه خودرو آسیبی را تشخیص دهد به وسیله چراغ هشدار آن را اعلام می کند. عقل سلیم حکم می کند که به هشدارها قبل از به بار آمدن صدمات جدی اهمیت دهید و موضوع را بررسی کنید. رسیدگی زود هنگام به یک مشکل سبب جلوگیری از مشکلات بزرگ تر می شود.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

9- استفاده از دنده به عنوان تکیه گاهی برای استراحت دست

اکثرا مردم عادت دارند که برای رفع خستگی دستشان را بر روی دنده می گذارند. هنگامیکه بازوی خود را بر روی دنده استراحت می دهید به دوشاخه انتخاب وزن بیشتری را وارد می کنید، بنابراین سبب ساییدگی و خرابی دو شاخه انتخاب می شوید. با قرار دادن هر دو دست بر روی فرمان پس از عوض کردن دنده خطر خرابی دو شاخه انتخاب را کاهش دهید. بسیاری از اتومبیل های مدرن دارای جایگاهی برای استراحت بازو هستند پس دلیل برای تکرار این عادت غلط وجود ندارد.

10- تغییر از حالت drive به حالت Reverse  قبل از توقف

عادت به جابجایی از حالت درایو به معکوس یا برعکس در هنگام توقف سبب خسارت های جبران نا پذیری می شود. جابجایی نادرست بین این دو حالت سبب خرابی چرخ دنده ها یا حتی از کار افتادن آن ها می شود. همانطور که پیش تر گفته شد تعمیرات و تعویض چرخ دنده ها بسیار گران است.

11-  مراقب حفره ها و برامدگی ها سطح جاده (سرعتگیر) باشید

برخورد با سرعتگیرها و حفره های سطح جاده به خصوص در شب کاری اجتناب نا پذیر است، اما هر زمان که می توانید سرعتگیرها یا حفره ها را ببیند سعی کنید از آن ها فاصله بگیرید. برخورد مکرر با سرعتگیرها سبب می شود که متعادل سازی چرخ خودرو از بین برود و آسیب بزرگی به لاستیک ها وارد شود. اگر مجبور شدید که از روی حفره یا سرعتگیر رد شوید حتما سرعت خود را کاهش دهید تا خسارات احتمالی کاهش بیابد.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

12- شتاب با دنده نا مناسب

اگر سعی می کنید با دنده بالا سرعت کم داشته باشید یا اینکه در دنده پایین دور موتور را با فشار به پدال گاز بالا ببرید، فشار خیلی زیادی را به موتور خودرو وارد می کنید. در اصل با انجام این کارها موتور را وادار می کنید تا از اجزای خود سخت کار بکشد و شدیدا تحت فشار باشد. این کار علاوه بر بالا رفتن میزان مصرف سوخت سبب از بین رفتن و سایش اجزای داخلی موتور نیز می شود.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

13-  عدم پیروی از برنامه سرویس که توسط سازنده مشخص می شود

خودرو شما یک سیستم پیشرفته و بسیار پیچیده است. بسیاری از مولفه ها و اجزای داخلی آن باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. با رعایت نکردن برنامه ایی که از طرف سازنده برای سرویس شدن اجزا داخلی مشخص شده احتمال خرابی و هزینه های سنگین وجود دارد.

13 عادتی که به خودروی شما آسیب می زند

نتیجه گیری

خوردروها (بخصوص خودروهای جدید و مدرن) یک سرمایه گران هستند. اگر یک یا چند مورد از عادت های غلط ذکر شده در بالا را دارید نگران نباشید، در حقیقت شما با آگاهی از عادات غلط اولین قدم برای اصلاح آن ها را برداشته اید، مطمئن باشید که با تمرین می توانید عادت های بهتر را جایگزین کنید. این مقاله را با افرادی که فکر می کنید عادت های غلط را انجام می دهند به اشتراک بگذارید به علاوه اگر عادت غلطی را می شناسید که در بالا ذکر نشده می توانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.