چگونه از آسیب دیدگی‌های موتور خودرو پیشگیری کنید
۰۴
دی

چگونه از آسیب دیدگی‌های موتور خودرو پیشگیری کنید: این چهار مورد را در نظر بگیرید

آسیب موتور خودرو چیزی وحشتناکی است و هیچ کسی خواهان آن نیست. ناخوشایند، ترسناک و گران است. خوشبختانه، اگر به اتفاقاتی که در وسیله نقلیه خود می‌افتد توجه داشته باشید و در عین حال از نحوه رانندگی خود نیز آگاه باشید، اغلب می‌توانید از آسیب‌های عمده به موتور جلوگیری کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، این چهار علت متداول آسیب عمده موتور را بررسی کنید و بدانید چگونه از آن‌ها اجتناب کنید.

4. موتور هیدرولاک شده

پیستون‌های موتورهای احتراقی به منظور فشرده‌سازی مخلوطی از سوخت و هوا در سیلندر طراحی شده‌اند. هوا به راحتی فشرده می‌شود، به همین دلیل است که این سیستم بسیار خوب عمل می‌کند. از سوی دیگر، فشرده‌سازی آب فوق‌العاده دشوار است. اگر آب بیش از حد وارد سیلندرها شود، پیستون یا اجزای مرتبط مانند میله پیستون به احتمال زیاد در تلاش برای فشرده‌سازی آن، به ویژه در دورهای بالا، می‌شکند.

چگونه از آسیب دیدگی‌های موتور خودرو پیشگیری کنید

 

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای هیدرولوک کردن موتور، رانندگی در شرایط سیل است. حتی اگر آب به اندازه کافی بالا نباشد که به ورودی هوا برسد، آب پاشیده شده توسط یک خودروی دیگر می‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین ممکن است یک واشر سرسیلندر منفجر شده باعث ایجاد قفل هیدرولیکی شود.

3. سطح پایین روغن موتور

روغن موجود در موتور شما نقش حیاتی ایفا می‌کند. قسمت‌های متحرک موتور را روغن‌کاری می‌کند تا در اثر اصطکاک آسیبی نبینند و داغ نشوند. اگر موتور شما روغن کافی نداشته باشد، موتور در نهایت آسیب می‌بیند.

چگونه از آسیب دیدگی‌های موتور خودرو پیشگیری کنید

 

برای جلوگیری از قرار گرفتن در شرایطی که روغن کافی در موتور ندارید، حتما روغن خود را به طور منظم چک کنید. علاوه بر این، اگر چراغ هشدار فشار روغن در دسته ابزار شما روشن شد، آن را نادیده نگیرید. در واقع، باید به محض اینکه چراغ هشدار فشار روغن روشن شد، موتور را خاموش کنید. این می‌تواند بین موتوری که قابل تعمیر است و موتوری که غیرقابل تعمیر است تفاوت ایجاد کند.

2. پارگی تسمه تایم

بسیاری از موتورهای مدرن موتورهای تداخلی هستند. این بدان معناست که پیستون‌ها و سوپاپ‌ها مقداری از فضای یکسان درون سیلندرها را اشغال می‌کنند، البته نه در یک زمان. اگر تسمه تایم خودروی شما پاره شود، ممکن است پیستون‌ها در هنگام باز بودن به سوپاپ‌ها برخورد کنند و آن‌ها را از بین ببرند. این یک راه سریع برای متحمل شدن آسیب شدید موتور است.

اگر خودروی شما به جای زنجیر تایم تسمه تایم دارد، بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که وقتی دفترچه راهنمای مالک به شما می‌گوید کی آن را تعویض کنید، این کار را انجام دهید.

1. داغ شدن بیش از حد موتور

احتراق داخلی موتورهای بنزینی می‌تواند حرارت کافی برای ذوب و تاب برداشتن فلز ایجاد کند. خوشبختانه، سیستم خنک کننده با انتقال گرمای اضافی از بلوک موتور و دفع آن از این اتفاق جلوگیری می‌کند. اگر سیستم خنک کننده شما آسیب دیده باشد، یا اگر واشر سرسیلندر منفجر شده باشد، ممکن است موتور شما به سرعت شروع به گرم شدن بیش از حد کند.

چگونه از آسیب دیدگی‌های موتور خودرو پیشگیری کنید

 

به طور معمول، بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور، توقف رانندگی است. اگر انبوهی از مایع خنک‌کننده را نمی‌بینید که روی زمین ریخته می‌شود، شاید بهتر باشد به سادگی اجازه دهید خودرو در حالت آرام بماند و شاید حتی دور موتور را در زمان پارک افزایش دهید تا جریان مایع خنک‌کننده افزایش یابد. اگر مایع خنک کننده در زیر ماشین ریخته می‌شود، موتور را خاموش کنید. در هر صورت، سنج دمایی که به رنگ قرمز می‌رسد یک مشکل جدی است که نیاز به یک چشم متخصص دارد. توصیه می‌کنیم کارشناسان آموزش دیده در کارخانه را در نظر بگیرید.